Monday, November 17, 2008

فیزیک واقعی!

سلام
نوشته هایی در این باب در 1، 2 ،3 خواندم.
خواستم مشاهداتم رو با دیگران به اشتراک بگذارم. قضاوت به خوانندگان واگذار می شود. حوصله و وقت تحلیل ندارم!
---
دکتر ح. ار. در کلاس های درس ِ الکترودینامیک کارشناسی ارشد:
یک - مهمترین کار ِ اینتلکچوال ِ بشر، فیزیکه و مهمترین کار اینتلکچوآل ِ فیزیک ریسمانه ...
دو - اگر الکترودینامیک نمی فهمید، دوست ندارید، لذت نمی برید، ... همین الان تا جوانید و می تونید رشته تون رو عوض کنید؛ فیزیک رو ول کنید برید دنبال کاری که براش ساخته شدید...
سه - در هیچ یک از جلسات این کلاس، به روش های عددی و محاسباتی مربوط به درس اشاره ای نشد.
چهار- ...
---
دکتر م. ر. در گپ های دوستانه:
بچه های این دوره به اندازه ی قبل باهوش نیستند، تنبل شدند، ... به کارهای محاسباتی رو آوردند...
---
در یک ورکشاپ ِ محاسباتی:
وقتی سخنران رو می کنه به حاضرین و می پرسه کیا ذرات کارند؟ یک نفر هم در اون جمع دست بالا نمی کنه!به نظرمی رسه فقط ماده چگالی ها نیاز به تکنیک های محاسباتی دارند!!
---
سیلابس درسی ِ دوره ی کارشناسی ِ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف:
یک - فکر کنم بد نباشه از بچه های دوره ی کارشناسی نظرشون رو راجع به درس های ِ تجربی ای که در دانشکده ارائه می شن بپرسید ( کاربردی بودن دروس، نحوه ی ارائه ی دروس، نحوه ی نمره دادن درس ها، نحوه ی حضور استادها سر کلاس و ...) درس هایی مثل ِ : اسپکتروسکپی، فیزیک حالت جامد، الکترو آکوستیک، اپتیک، ...
دو- گذروندن ِ سه آزمایشگاه ِ تخصصی از دروس اجباری این دوره است؛
من آزمایشگاه ِ الکترو آکوستیک (دکتر ام.)، آزمایشگاه اپتیک (دکتر ان.)، آزمایشگاه فیزیک جدید (دکتر ای.) رو گذروندم؛
در هر سه ی این ها استاد رو فقط روز اول ترم و روز امتحان دیدم.
جزوات و دستورالعمل های آزمایش و ... بسیار قدیمی و ناکارآمد است.
گزارش کارها در طول ترم تصحیح نمی شوند که شما نحوه ی گزارش ِ علمی نوشتن ِ یک کار تجربی را یاد بگیرد
...
سه – من سه ترم دستیار آموزشی ِ دکتر ام. در آزمایشگاه ِ الکترو آکوستیک بودم.
تجربیات زیادی در این دوره کسب کردم! (چندین پست می شه خرجش کرد؛ سر حوصله خواهم نوشت)
شرح وظیفه ی مسئول آزمایشگاه و دستیار آموزشی و استاد هرگز بر من معلوم نشد!
---
...
والسلام.

2 comments:

منجوق said...

فاخته عزيز

مشكلاتي كه گفتيد زمان ما هم وجود داشتند اما من هنوز معتقدم كسي كه بخواهد در دانشگاه شريف مي تواند بهترين آموزش را ببيند. علت هم همان طوري كه بارها گفته ام فداكاري ئ ايثاري است كه دانشجويان دكتري و كارشناسي ارشد به خرج مي دهند و بار تدريس را بردوش مي كشند
(به گمانم شما خود يكي از آنان باشيد.
قدر زحمات آنها دانسته نمي شود نه از طرف استادان نه از طرف بيشتر دانشجويان كارشناسي. اميدوارم در اين وبلاگ ها اين موضوع تشريح شود

Real Cuckoo said...

منجوق جان!
یک - ممنون از کامنت هات:)همون طور که خودت خواستی فقط کامنت آخرت رو گذاشتم:)
دو - من هم هنوز معتقدم كسي كه بخواهد در دانشگاه شريف مي تواند بهترين آموزش را ببيند.
من فقط خواستم چند تا از نکاتی که می تونن منجر به رویکرد غیرواقع بینانه ی فیزیک پیشه های نسل های بعدی بشن اشاره کنم. و همون طور که گفتی در نسل شما ها هم این مشکلات بوده؛ چند نسل دیگه باید درگیر این مسائل باشن؟!!!
سه - چه کسی غیر از من و تویی که تو این سیستم بزرگ شدیم می تونه ضعفهاش رو شناسایی و رفع کنه؟ من خوشحالم از اینکه امثال تو سعی می کنن با دیدی واقع بینانه به شناخت و رفع ِ مشکلات ِ جامعه ی فیزیک ایران بپردازن و شجاعانه نظراتشون رو به نسل های قبل و بعد می گن:) البته بدون ِ اینکه زحمات اونها رو نادیده بگیرن.