Friday, September 19, 2008

نیاز

پیش نویس: ی سری مطلب ِ پراکنده راجع به نیاز، در فکرمه که متاسفانه نمی تونم مرتبشون کنم! فقط ی قسمتش رو که تونستم نظم بدم اینجا گذاشتم ( بدون مقدمه و مثال و نتیجه و ...) از هر گونه نظری، نقدی، نکته ای، ... به شدت استقبال می کنم.
---
چگونه با نیاز هامون مواجه شیم:
یک – شناخت نیاز: باید نیازهامون رو خوب بشناسیم، نیازهای فردی و اجتماعی مون رو؛ نیازهای جسمی و روحی و فکریمون رو. باید بتونیم نیازهامون رو از هم تمییز بدیم. باید بتونیم فرق نیازهای کاذب و واقعی مون رو بفهمیم. باید بدونیم چه جوری می تونیم نیازهامون رو رفع کنیم. ...
دو – درک و احترام به نیاز( در مقابل سرکوب): اون نیاز رو خوب درک کنیم و بهش احترام بذاریم.
سه – برآوردن صحیح نیاز( در مقابل برآوردن بی رویه و ناصحیح): اون نیاز رو به روشی صحیح برآورده کنیم؛ طوری که به نیازهای منطقی ِدیگرمون لطمه نزنه. در زمان و مکان مناسب نیازمون رو برآورده کنیم. ...
چهار- کنترل نیاز: نیاز رو کاملاً منطقی در کنترل خودمون در بیاریم. طوری که ما فرمانده ی نیازهامون باشیم نه نیازهامون فرمانده ی ما.
---
رمضان، از نظر من، ی فرصته برای تمرین این چهار مرحله با دو تا از بدیهی ترین و در دسترس ترین نیازهای انسانی، تشنگی و گرسنگی؛ و مطمئناً برای انسان های اهل تفکر، فرصتی برای تمرین های سخت تر و در گیری با نیازهایی از مرتبه ی بالاتر هرم ِنیازی ِانسان.

خدایا! کمکم کن!
والسلام.

2 comments:

Anonymous said...

آمین.

zahra makarem said...

چرا اخه مردمو گول میزنی میگی پراکنده و بدون مثال؟ در حد یک ارتیکل بود.میتونی بدی روزنامه چهپش کنه ;) شششششششششششش