Sunday, August 31, 2008

اصطلاحات پارسی

سلام
قلب = دل
کبد = جگر
شش = جگر سفیدی
کلیه = قلوه
***
گاهی دل می گیره!
دلم گرفته از همه، هم از زمین هم از زمون ...
به دل نگیر!
گاهی دل تنگ می شه!
دلم تنگ شده برات!
گاهی دل می شکنه!
هر کس به طریقی دل ما می شکند! ...
دلمو شکوندی! برو حالشو ببر
! ...
گاهی دل می سوزه!
دلم براش سوخت!
گاهی دل اسیر می شه!
دیر اومدی خیلی دیره، جای دیگه دل اسیره ...
گاهی دل نازک است!
دل نازک!
گاهی دل معامله می شه! دل می دی و قلوه می گیری!
داستان عمو سبزی فروش!
گاهی دل را می بری!
دلبری ما عاشق کشه، مثل رستم و سیاووشه ...
گاهی دل را باید داشت!
دل داری بهش بگی؟
دلشو داری این کارو بکنی؟
گاهی دل می لرزد!
ته ِ دلم لرزید!
گاهی دل می میرد! گاهی هم زنده می شود!
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ...
دل اسیره، داره می ره که بمیره ...
گاهی دل می خواهد!
دلخواه!
گاهی دل می جوشد!
دلم مثل سیر و سرکه می جوشه!
گاهی دل هوای کسی دارد!
امشب دوباره، دلم هوای تو داره ...
گاهی دل را می جویند!
دل جویی!
گاهی دل را به دست میارن!
دلش رو به دست بیار!
گاهی دل گنده است!
عجب دل گنده ایه؟ خونسرد!
گاهی دل و دماغ نیست!
گاهی دل می بندی!
دلبندم! من به تو دل بستم!
گاهی دل خوش نیست!
دل خوش سیری چند؟!
گاهی دل خون می شود!
دست رو دلم نذار که خونه!
گاهی دل خود را می بازد! به یک نگاه!
دلباخته!
گاهی دل بهانه می گیرد!
این دل دیوونه، می گیره بهونه ...
گاهی دل باز است!
دل باز!
گاهی دل دار داری!
گاهی دل داده می شی!
گاهی دل شاد می شی!
گاهی دل کش است!
گاهی دل آب می شه!
گاهی دل به دل راه دارد!
گاهی دل می ترکد! از خنده!
گاهی دل فقط اسم ی محصول تجاری است!
دل- اینسپایرون- 510 ام: این متین ِ منه!
گاهی دل ...
***
ولی این دل ِ دمدمی مزاج، ی کارو همیشه می کنه:
همیشه درجنگه! با عقل!
***
نکته: برخی اوقات اندام هایی از دستگاه گوارش مثل معده، روده، ... = دل؛ حالا اینکه هر کدوم از اصطلاحات بالا به کدوم دل مربوطه؟ بحثی است بس تخصصی!
***
مشق 1: صنایع ادبی را در هر یک از اصطلاحات بالا مشخص کنید: کنایه، استعاره، ...
مشق 2: در هر یک از اصطلاحات بالا، مشخص کنید دل به قلب اشاره دارد یا معده و ...
مشق 3: برای اصطلاحات بالا، مثال های بیشتری بیاورید.
مشق 4: اصطلاحات دیگر را اضافه کنید.
***
اما دل ِ من! این روزا فقط می شکنه!
برو حالشو ببر! ...
دل ِ تو چی؟
والسلام.

No comments: